×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.

Övrigt

icsu på Nollelva

1
Igår besegrade ICSU tre av CS-världens bästa lag. Många av er visste förmodligen inte ens vilka ICSU var, kanske kom någon ihåg att de slutade tvåa på senaste RZ. Kanske hade någon läst den lilla notis med en kort intervju Fragbite publicerade när klanen bildades för några veckor sedan. Jag vet inte, men en sak är säker; ingen av er var ens i närheten av att tippa ICSU som en av finalklanerna på Nolllelva.
Klanen skobbsunited startades i April 2004. Det hela gick ut på att spela med en femma på Europarty här i Haparanda, www.eurobits.com, och försöka vinna LAN-evanemanget. Jag själv (Fledde) och xAjo hade bestämt oss för att spela tillsammans och få ihop en femma som hade chans att vinna. Vi tog genast kontakt med p3r och zinkisch som vi spelat tillsammans i hpda med. p3r var på, men zinkisch skulle tyvärr inte på lanet överhuvudtaget pga. brist på pengar, då var vi tre klara. Vi funderade ut en till klar spelare men det var brist på spelare i Haparanda för att de flesta spelade i lag redan.


Vi tog kontakt med iLLiZT, en söt liten skellefteå-bo, och frågade om han var intresserad av att komma och lana här i Haparanda. iLLiZT tvekade lite men sen svarade han ja. Då var vi fyra stycken i laget. Men vi saknade ytterligare en till spelare. Rebel som då spelade i hpda snackade med hpda killarna och sa att han ville spela med sina IRLvänner under lanet, dom sa spela med oss eller lämna oss. Han lämnade hpda för våran skull, "su friendship > hpda money". Då var vi fem spelare, men det återstod bara ett namn. BgZ (NiP-BugZ, [Online]BgZ, (MRkim som HeatoN kallar honom)) satt ofta och kallade noobs för skobbnoobs på ventrilo, då kom rebel med iden skobbsunited vilket vi alla tyckte lät bra. Vi for på Europarty med enda tanke, att vinna, vilket vi gjorde.


Vi var alltså fyra Haparanda-bor och en Skellefteå-bo på lanet, men vi ville ha en femma från Haparanda så vi hade möjligheter att lana. Då började vi lira lite CB, lineupen var då p3r, Fledde, Rebel, xAjo, zinkisch. p3r tröttnade på cs och gick IRL och vi var fyra kvar. Vi satt och funderade om vi skulle fortsätta med laget, alla var intresserade men vi var trots allt bara fyra. Det behövdes en femte spelare i laget som ville satsa. zonecrew, ett annat lag från Haparanda, gick just inaktiva och vi beslutade oss för att prata med chyrki och höra med honom om han var intresserad av att spela med oss skobbsunited eftersom vi kände honom väl irl osv. Då pratade vi med chyrki och han var sugen på spela. Då bestod skobbsunited av Chyrki, Fledde, Rebel, zinkisch, xAjo.


Det hade just blivit sommar så en del var ute på semester, sommarjobb, och sånt dylikt, så vi beslutade oss för att satsa efter sommaren först, vilket vi gjorde. Vi drog igång på allvar nångång under Augusti 2004. Efter några veckor så fick vi delta i Fragbite Nattcup 8. Vi blev inte seedade och tog oss till slutspel. Där vi fick möta redruM första matchen i winnerbracket, efter förlust med 14-16 så åkte vi ner till looserbracket där vi besegrade ceritus första matchen, men föll mot VxO i andra matchen i looserbracket. Folk öppnade ögonen för oss och vi var ett nytt lag för allmänheten i spelet counter-strike. Våra planer för framtiden är att kunna delta på Optihack (130mil enkel resa), och naturligtvis är en dröm att få sitta på CPL.



  • Jyrki "chyrki" Suopanki
16 år gammal (snart 17). Dricker sin alkohol lite för ofta på helgerna men annars hur skön kille som helst. Han har tagit sig in i laget bra och visar mycket fina och positiva sidor. Han är social och gillar att Lunarstorma. Speluppfattningen och siktet är det inget fel på.

  • Fredrik 'Fledde' Noppa
17 år gammal. Han som lägger näsan lite för mycket i blöt, frågar folk hur deras sexliv är. Försöker få rutin i sängen via andras åsikter och tips. Bäst i laget på att irritera någon, "chyrki teh p0x". God lagspelare som helrre tar en poäng åt laget än X antal frags.

  • Simon 'Rebel' Sandin
16 år gammal. In-game ledaren, han har en erfarenhet att spela bra när som helst och hur som helst. Smart och positiv ingame. Vill alltid mäta kuk på lan. Utanför CS så klassas han som en mycket trevlig och dampig person, hans skämt höjer stämningen på ventrilo. Skitan och våld är en stor sida för Simon.

  • Jesse 'zinkisch' Utoslahti
16 år gammal (snart 17). Nattuggla, Sansão, mixkungeN^, vad mer behövs säga? Har en väldigt söt mamma också. Rutinerad och siktar också bra.

  • Caj 'xAjo' Hedlund
16 år gammal. Tittar lite för mycket bajsporr och klämmer superskrovmål utan problem. Skulle han titta lika mycket demos som han tittar porrfilm så hade han kunnat SK:s taktiker utantill. Fragmaskinen som aldrig gör en dålig match, finns två saker för Caj; bäst eller sämst. Har även en MSN vid namn Christina och försöker locka killar att visa snoppen på webcam (akta er för daleet2@hotmail.com).




Vi är som sagt inte normala. Ni finner oss i #skobbsunited på QuakeNET. Vi i skobbsunited tackar Ninja och Swing. Ses på lan fem pingarna. Vi är inga internethjältar heller! Tack för ordet / skobbsunited.

Sidan 1

ICSU kom från precis ingenstans, och det är troligare att fler tyckte att lagets sjundeseed var för hög än för låg. Visserligen har ICSU:s spelare, bortsett från Knet, spelat ihop under namnet Team-Virus, en klan som egentligen inte presterat något nämnvärt – åtminstone inte något i paritet med det här. Inte något som har satt myror i huvudet på hela CS-världen och som i grunden skakat hela vår uppfattning om den något trögflytande, gråa, konforma och oföränderliga CS-eliten.



CS-eliten har för mig, fram tills igår, alltid varit ett ganska slutet sällskap. Inga större förändringar under långa tider – SK och EYE har ansetts som bäst i Sverige i år – och när förändringarna väl kommit har de varit långsamma och smygande. Ett lag har sakta, sakta spelat sig upp mot den absoluta toppen och sakta, sakta kommit närmre den där stora segern. The Titans tog den vägen. Likaså spiXel och går vi tillbaks i tiden ett tag till var det samma sak med EYE. Sakta, sakta – inget hastigt. Med andra ord är det vi bevittnade igår smått historiskt för CS-världen. En skräll, en riktig idrottsskräll där en underdog fullständigt piskar och smiskar storebrorsan så att han inte vet vad som är upp och vad som är ner. Visserligen har det förekommit skrällar förr, men att caYa slår SK över Internet är alldeles för sårbart för bortförklaringar för att någon ska våga dra slutsatser.



Så vad är det då ICSU:s framgång beror på? Har klanen tur, osynligt wallhack eller en turkisk manager som ghostar? Ingetdera. Svaret är bra mycket enklare än så – man har roligt tillsammans. Är det något som utmärkt bra CS-klaner genom tiderna så är det att de har haft roligt när de spelat. Spelarna har trivts ihop, och att trivas tillsammans är en av grundstenarna vad gäller god kommunikation. Att kunna säga vad man ska, när man ska utan att det känns obekvämt är otroligt underskattat.



Ett lysande exempel på tryckt stämning kan hämtas från spiXels förlust mot norska Clan-IT på OsloLAN. Walle med vänner blev efter ett par förlorade rundor rädda för att förlora. Är man rädd är det inte roligt att spela CS, och har man inte roligt när man spelar CS är det svårt att kommunicera obehindrat. Som belägg för det kan sägas att spiXel under de tio sista rundorna hade ett replikskifte som lät något i stil med:

– Kom igen, vi tar dom.

– Mmm

– Dom kommer B.

– OK

– Vi tar nästa runda killar

– Mmm.



I finalen – dit spiXel tog sig via loserbracket – slog man sedan NoA. Plötsligt verkade spiXel ha roligt, något som naturligtvis märktes på kommunikationen. Sällan har ett CS-lag använt sina lungor så mycket under en match, och för att återge spiXels snack från de tio sista rundorna i den matchen hade det behövts ett par stora papper till. Och en jäkligt snabb stenograf.



Hursomhelst har ICSU kommit långt på sin spelglädje. Som vanligt förstår många CS-spelare inte det här, utan säger med internationell och worldwide touch att spelet är ”random”. För att illustrera det komiska kan vi ta en titt på årets nyligen avslutade fotbollsallsvenska. Lasse Anrell från Aftonbladet tippade innan seriestarten att Allsvenskan skulle sluta på följande vis:

1. Malmö FF

2. Hammarby

3. Elfsborg

4. Halmstad

5. AIK

6. Helsingborg

7. Djurgården

8. Landskrona

9. IFK Göteborg

10. Kalmar

11. Örebro

12. Sundsvall

13. Örgryte

14. Trelleborg



Slutresultat



1. Malmö FF

2. Halmstads

3. IFK Göteborg

4. Djurgårdens

5. Kalmar

6. Hammarby

7. Örebro

8. Sundsvall

9. Elfsborg

10. Helsingborgs

11. Landskrona

12. Örgryte

13. AIK

14. Trelleborgs



Om vi tittar på tabellens mest intressanta del, de fem översta lagen, kan vi snabbt dra en slutsats. Anrell satte ett lag på rätt plats och hade rätt om att ett annat lag skulle vara inblandat i toppstriden. Med andra ord placerade Anrell tre lag i toppen, tre lag som slutade på 13:e, 9:e och 6:e plats. IFK Göteborg som slutade som trea och var inblandade i guldstriden in till näst sista omgången hade Anrell som nia, det vill säga två platser från nedflyttningskval.



Om vi jämför detta med den seed Nollelva gjorde av lagen inför CS-turneringen med de platser som hittills är klara upptäcker vi något intressant.



Seedning



1. SK.swe

2. EYE

3. spiXel

4. NoA

5. Virtus.pro

6. Team Gamers.nu

7. icsu

8. HiGhland Online

9. iceclan

10. 24seven

11. esu.se

12. HLO.Gävle

13. znitz

14. EnemyInMe

15. boomchackalack

16. Fastlane



Slutresultat



5-6. Eyeballers

5-6. HLO.Gävle

7-8. Team Gamers.nu

7-8. esu.se

9-12. boomchackalack

9-12. HiGhland Online

9-12. Virtus.pro

9-12. deadline!


Det man vid en första anblick kan se är att 011 lyckats bättre än Anrell, och det innan turneringen ens är slutspelad. Notera sedan att allsvenskan ofta anses som förutsägbar och att vi nu har upplevt en av de största CS-skrällarna någonsin.



För det första är i skrivandes stund spiXel, NoA och SK kvar i turneringen. EYEBALLERS kom femma, vilket innebär att 4 av 5 toppseedade lag åtminstone varit med i toppstriden. Snacka om förutsägbart. Visserligen finns det några olikheter mellan seedningen och slutresultatet längre ner i tabellen, men denna del av tabellen är knappast den del som avses när någon obetänksamt hasplar ur sig att CS är random.



Fram tills igår var CS tråkigt och trögflytande. Igår vann ICSU över spiXel, EYE och SK. Smaka på det, och inse att CS kanske är på väg att bli roligt igen. Allt som behövs är ett aningen mer slumpmässigt spel.

324 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 324 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..